Σάββατο 18 Ιουνίου 2011

Oδήγηση στην άμμο. Πώς να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες της άμμου και να βγείτε νικητές

Η άμμος δεν είναι και ό,τι πιο συνηθισμένο μπορείς να συναντήσεις σε ένα βουνό αλλά δεν αποκλείεται κιόλας. Για να είστε λοιπόν προετοιμασμένοι για όλα σε έναν αγώνα mtb ή απλά να περάσετε χωρίς δυσκολία ένα τέτοιο κομμάτι σε μια βόλτα στο βουνό αρκεί να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές.
Όλοι οι κανόνες οδήγησης, οι τεχνικές και η πρόσφυση των ελαστικών πάνε περίπατο όταν περνάτε από αμμώδες έδαφος.
- Θα πρέπει να είστε χαλαροί και να αντιμετωπίσετε τη δυσκολία με αυτοπεποίθηση.
- Το ποδήλατο κάνει τα δικά του και στρίβει όπου αυτό θέλει. Μην πανικοβάλλεστε αυτό είναι φυσιολογικό.
- Για να το αποφύγετε θα πρέπει αν έρχεστε με πολύ μεγάλη ταχύτητα να τη μετριάσετε κάπως προτού μπείτε στην άμμο για να μη σας φανεί τεράστια η διαφορά και χάσετε τον έλεγχο.
- Μείνετε στα πετάλια σας χωρίς να σταματήσετε δευτερόλεπτα και χωρίς νευρικές κινήσεις, οδηγήστε όσο πιο απαλά γίνεται. Πάντα καθιστοί – εκτός και αν υπάρξει πολύ δύσκολο εμπόδιο όπου θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί - ρίξτε το βάρος στους γοφούς σας, αποφορτίστε το μπροστινό τμήμα του ποδηλάτου και αφήστε τον μπροστινό τροχό να βρει το δρόμο του καθοδηγώντας τον απαλά.
- Δε στρίβουμε το τιμόνι για να αλλάξουμε πορεία απλά γέρνουμε το ποδήλατο γιατί αλλιώς ο τροχός θα καρφωθεί βαθιά στην άμμο. Ψάχνουμε το καλύτερο πέρασμα, χωρίς να κάνουμε επιπλέον δρόμο και δεν πατάμε άσκοπα φρένα αφού η άμμος έχει από μόνη της πολύ μεγάλη αντίσταση.
- Για μικρά κομμάτια μέσα στη διαδρομή του αγώνα δε χρειάζονται ειδικά λάστιχα, παραμείνετε στις επιλογές σας. Μετά το τέλος του αγώνα ή της βόλτας θα χρειαστεί πολύ καλό πλύσιμο του ποδηλάτου, αφού η άμμος είναι καταστρεπτική για τα ρουλεμάν, τα γρανάζια, την αλυσίδα και τα τακάκια των φρένων. Μη λιπάνετε υπερβολικά πριν τον αγώνα γιατί το λάδι θα λειτουργήσει σαν μαγνήτης για την άμμο.
Με αυτές τις μικρές συμβουλές θα περνάτε από την άμμο πολύ πιο εύκολα και αν μάθετε να οδηγείτε καλά σε τέτοιες συνθήκες φανταστείτε τι θα κάνετε στις κανονικές!

Στρίβε - Simple riding techniques

Απλό θέμα το στρίψιμο, ειδικά σ ένα εύκολο terrain. Πλησιάζεις τη στροφή, γέρνεις λίγο, κοιτάς πού πας και έστριψες. Στροφές ανοιχτές, κλειστές με πέτρες, χώμα, κλίση και δεκάδες συνδυασμοί μεταξύ τους.
Τι κάνεις τότε; Υπάρχουν μερικά tips που θα βοηθήσουν να στρίψετε στις πιο δύσκολες στροφές με περισσότερη ταχύτητα, ενώ θα σας βοηθήσουν να χρησιμοποιήσετε όλο το grip που παρέχουν τα λάστιχά σας.
- Ο βασικός παράγοντας ισορροπίας στη στροφή είναι η ταχύτητα. Τα σωστά χιλιόμετρα εισόδου είναι το κλειδί για τη σωστή πορεία και τον έλεγχο του ποδηλάτου. Για να το ρυθμίσουμε αυτό φροντίζουμε πάντα την ταχύτητά μας πριν την είσοδο στη στροφή κάνοντας σωστό φρενάρισμα. Με το πίσω φρένο πχ. βάζουμε τη μούρη μέσα και ρυθμίζουμε τη σωστή πορεία πριν τη στροφή. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα και τη σωστή θέση του ποδηλάτου μέσα στη στροφή.
- Ο κανόνας που ισχύει παντού ισχύει και εδώ για το στρίψιμο. Ανοιχτά, κλειστά και συνεχίζουμε. Χρησιμοποιούμε όλο το χώρο και κρατάμε ανοιχτή γραμμή για την είσοδο στη στροφή. Γέρνουμε προς το εσωτερικό και αν τα χιλιόμετρα είναι πολλά έχουμε το εξωτερικό πετάλι να πιέζει προς τα κάτω ώστε να έχουν πρόσφυση τα λάστιχα. Το βάρος θα πρέπει να βρίσκεται κεντρικά και αν χρειαστεί φρένο αυτό να γίνει περισσότερο με τον πίσω τροχό για να διορθώσει την πορεία.
- Καλή προπόνηση για να μάθουμε το ποδήλατο και το πού γλιστράνε τα λάστιχά μας είναι το skid, να προσπαθήσουμε δηλαδή να κάνουμε τον πίσω τροχό να ντριφτάρει χωρίς να χρησιμοποιήσουμε πίσω φρένο. Μαθαίνουμε έτσι τα όρια του λάστιχου και του ποδηλάτου έχοντας σωστή αίσθηση του πόσο και πού θα γείρουμε το σώμα.
Από αυτό το τεύχος θα ξεκινήσουμε μια σειρά από απλές τεχνικές, που χρειάζονται σε κάθε αναβάτη mountain είτε κάνει μια βόλτα στο βουνό είτε κάνει προπόνηση είτε τρέχει τον πρώτο του αγώνα.
Βασικός παράγοντας για να έχουμε μια καλή βόλτα και να διασκεδάσουμε, είναι να καβαλάμε το σωστό ποδήλατο κι αυτό που μας αρέσει περισσότερο (XC, all mountain, DH freeride) και σε αυτό το ποδήλατο να έχουμε το σωστό setup σε αναρτήσεις, λάστιχα, τιμόνι-λαιμό, ταχύτητες και φρένα. Στο πεδίο μάχης, το βουνό δηλαδή, θα έρθουμε αντιμέτωποι με δύο βασικά είδη terrain, τις ανηφόρες και τις κατηφόρες. Προφανώς όχι αυτές, που θα μπορούσαμε να τις τσουλήσουμε εύκολα καθιστοί πάνω στο ποδήλατο.
UpΠλησιάζοντας ένα απότομο κομμάτι, επιλέγουμε έναν ιδανικό συνδυασμό μπροστά και πίσω, ο οποίος θα μας επιτρέψει να μη στροφάρουμε σαν τρελοί, αλλά και να τα καταφέρουμε μέχρι την κορυφή.
Σε μια απότομη ανηφόρα, αυτό που έχει την περισσότερη σημασία εκτός από τη σωστή επιλογή της ελαφριάς ταχύτητας, είναι η σωστή τοποθέτηση του σώματος, ώστε ο πίσω τροχός να βρει την ιδανική πρόσφυση. Έτσι, υπάρχουν δύο λάθος τοποθετήσεις, που θα μας δυσκολέψουν και μια ενδιάμεση, ιδανική.
Στη μία περίπτωση το σώμα θα βρίσκεται κοντά στη σέλα, δηλαδή πίσω. Θα βαραίνει τον πίσω τροχό  και θα τραβάει το σύνολο, ποδήλατο – αναβάτης, προς τα πίσω. Αυτό που θα έχουμε καταφέρει, είναι να κάνουμε σούζα, προσφέροντας πολλή πρόσφυση και δύναμη και να χάσουμε το παιχνίδι.
Στην άλλη λάθος περίπτωση πιο σωστά θα έχουμε μετακινηθεί μπροστά, αλλά πολύ κοντά στο τιμόνι αυτή τη φορά με αποτέλεσμα ο τροχός, στον οποίο δίνουμε δύναμη να ελαφρύνει, να χάσει πρόσφυση και να σπινάρει, χαλώντας την ισορροπία μας ή στερώντας μας πολύτιμα δευτερόλεπτα στη χειρότερη.
Έτσι καταλήγουμε ότι ο ιδανικός και σωστός τρόπος, για να ανέβουμε μια ανηφόρα είναι η σωστή τοποθέτηση του κορμού ανάμεσα στις δύο θέσεις. Σε αυτό συμβάλλουν παράγοντες, όπως η κλίση και η ποιότητα του εδάφους. Τοίχος, ανηφόρα με λάσπη = το παίρνω στα χέρια.
DownΣε μία απότομη κατηφόρα, αυτό που δε θέλουμε, είναι να προσγειωθούμε με το κεφάλι ή τα οπίσθια στο έδαφος, αλλά ιδανικά να κρατήσουμε το ποδήλατο κάτω και να κατέβουμε και όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Έτσι, φτάνοντας στην άκρη κοιτάμε πάντα μπροστά και ξεχωρίζουμε τι πρέπει να αποφύγουμε (βράχια, ρίζες, λακκούβες), επιλέγοντας την ιδανική γραμμή.
Και πάλι το σώμα μας παίζει πρωταρχικό ρόλο και πρέπει να τοποθετηθεί σωστά. Τώρα πλέον παίζουμε στην περιοχή πίσω από τη σέλα και κεντρικά στο ποδήλατο. Τα φρένα είναι σχετικά κακός φίλος και πρέπει να τα χρησιμοποιήσουμε σωστά, αν χρειαστεί. Φρενάρουμε με το πίσω, αν έχουμε μεγάλη κατηφόρα και δε θέλουμε να κάνουμε κωλοτούμπες και σέρνουμε το μπροστά για περισσότερη δύναμη. Θυμηθείτε πως ένας φρεναριστός τροχός θα κολλήσει στο πρώτο αντικείμενο, που θα συναντήσει, ενώ ένας ελεύθερος θα περάσει από πάνω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου