Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονολογία στην οποία να αποδίδεται η εφεύρεση του ποδηλάτου, επομένως ούτε συγκεριμένος ‘εφευρέτης’ αυτού. Πολύ πριν την εμφάνιση κάποιας κατασκευής παρόμοιας με ένα τυπικό σύγχρονο ποδήλατο, έχει καταγραφεί ένα ποικίλο φάσμα οχημάτων που εκμεταλλεύονταν μόνο τη μυϊκή δύναμη του αναβάτη τους. Μία από τις κατασκευές αυτές, που από πολλούς θεωρείται ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η ‘draisienne’. Η draisienne κατασκευάστηκε από το Γερμανό βαρώνο Καρλ Φον Ντράις, το 1817 (η ονομασία ‘draisienne’ αποτελεί γαλλική απόδοση του ονόματος του κατασκευαστή της). Η draisienne ήταν σχεδόν εξ’ολοκλήρου κατασκευασμένη από ξύλο. Μη διαθέτοντας πετάλια, ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω. Η κατασκευή του Φον Ντράις έγινε γνωστή και ως hobby-horse, αντανακλώντας την πεποίθηση των οπαδών της ότι θα αντικαθιστούσε το βασικό μεταφορικό μέσο του 19ου αιώνα, το άλογο. Το 1839, ο Σκωτσέζος σιδηρουργός Κιρκπάτρικ Μακμίλαν σχεδιάζει την ‘velocipede’. Ο Μακμίλαν βελτίωσε την κατασκευή του Φον Ντράις, εισάγοντας τη χρήση των πεταλιών, συνδεδεμένων με ράβδους με τον οπίσθιο τροχό. Με αυτό τον τρόπο, ο αναβάτης δεν ήταν πλέον αναγκασμένος να φέρνει τα πόδια του σε επαφή με το έδαφος, κάτι που περιόριζε σημαντικά την ταχύτητα του οχήματος. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1860, ο Γάλλος Πιέρ Μισώ αλλάζει το σχέδιο της velocipede, συνδέοντας τα πετάλια απευθείας με τον μπροστινό τροχό. Αργότερα, ο Μισώ θα εισάγει τη χρήση συμπαγούς καουτσούκ στους τροχούς, δείχνοντας ουσιαστικά το δρόμο προς τα γνωστά στις μέρες μας λάστιχα. Το 1870 οι Βρετανοί Τζέιμς Στάρλεϋ και Γουίλλιαμ Χίλμαν σχεδιάζουν ένα ποδήλατο με αρκετά μεγαλύτερο μπροστινό τροχό. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουν την εκπληκτική, για την εποχή, ταχύτητα των 24 χλμ/ώρα. Το μοντέλο που κατασκεύασαν ονομάστηκε ‘ariel’ και ήταν το πρώτο ποδήλατο εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένο από μέταλλο. Βασικό μειονέκτημα του μεγέθους του μπροστινού τροχού του ariel αποτελούσε η ιδιαίτερα υψηλή θέση της σέλας που, λόγω της φτωχής κατανομής βάρους, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ασφάλειας του αναβάτη. Στην Αγγλία, στα χαρακτηριστικά ποδήλατα με μεγάλο μπροστινό τροχό, αποδόθηκε η χαϊδευτική ονομασία ‘penny-farthings’. Η αιτία βρίσκεται στην παρομοίωση του μεγέθους των τροχών ενός τέτοιου ποδηλάτου με τα νομίσματα της εποχής: Ο μεγάλος μπροστινός τροχός δίπλα στον μικρό οπίσθιο, θύμιζε το μεγάλο νόμισμα του ενός penny δίπλα σε αυτό του ενός farthing. Τα επόμενα χρόνια, μια σειρά ενδιαφέρουσων ιδεών και εφευρέσεων εφαρμόζονται στο ποδήλατο, βελτιώνοντας το συνεχώς: η μετάδοση κίνησης μέσω αλυσίδας, η χρήση ταχυτήτων, τα φρένα, ο ‘κούφιος’ σκελετός, το ‘δυναμό’ και η σαμπρέλα αποτελούν τις πλέον χαρακτηριστικές αυτών των εφευρέσεων. Για παράδειγμα, μετά την εισαγωγή της αλυσίδας και των ταχυτήτων, δεν υπήρχε η ανάγκη ένα ποδήλατο να διαθέτει μεγάλου μεγέθους μπροστινό τροχό προκειμένου να κατορθώνει μεγάλες ταχύτητες. Έτσι, το 1885 είναι η χρονιά που κατασκευάζεται το μοντέλο ‘rover’, που συχνά χαρακτηρίζεται ως το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο. Κατασκευαστής του ήταν ο Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιός του Τζέιμς Στάρλεϋ. Η επιστροφή σε μικρότερου μεγέθους τροχούς βελτίωσε σημαντικά την άνεση με την οποία κανείς θα μπορούσε πλέον να κάνει ποδήλατο. Ως φυσικό επακόλουθο, τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για το ποδήλατο έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Με το πέρασμα στον 20ο αιώνα ένας μεγάλος αριθμός ποδηλατικών λεσχών κατακλύζει και τις δύο πλευρές του ατλαντικού ωκεανού, αντικατοπτρίζοντας την καινούργια μόδα. Παράλληλα, εμφανίζονται οι πρώτες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλάτων. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί η βιομηχανία Raleigh, η οποία λίγα χρόνια μετά την ίδρυσή της έφτασε να παράγει περίπου 30.000 ποδήλατα το χρόνο. Ιδρυτής της ήταν ο Άγγλος Φρανκ Μπάουντεν. Μέσα στο πρώτο μισό τα μέσα του 20ου αιώνα, το ποδήλατο έχει γίνει το βασικό μέσο μετακίνησης για εκατομμύρια κατοίκους του πλανήτη. Ιδιαίτερα βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η επαφή πολλών υπανάπτυκτων χωρών με τις ευρωπαϊκές χώρες, λόγω της αποικιοκρατίας. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η ανάπτυξη των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί αρκετά το ενδιαφέρον για το ποδήλατο σε αρκετές ανεπτυγμένες χώρες. Εξαίρεση αποτελούν ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Δανία και η Ολλανδία, στις οποίες η χρήση του ποδηλάτου διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα. Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε το 1885, ενώ το 1890, τη χρονιά ίδρυσης της Διεθνούς Ποδηλατικής Ομοσπονδίας, έγιναν οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες. Το πρώτο ποδηλατοδρόμιο της χώρας κατασκευάζεται στην Αθήνα για τις ανάγκες των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, Πρόκειται για το μετέπειτα ποδοσφαιρικό Γήπεδο Καραϊσκάκη. Στους Αγώνες του 1896 οι ποδηλάτες Κωνσταντινίδης και Παρασκευόπουλος αναδεικνύονται Ολυμπιονίκες στα δύο αγωνίσματα ποδηλασίας (85 και 320 χιλιόμετρα αντίστοιχα). Στην Ελλάδα υπάρχουν διαφορες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλατων, εκ τον οποιον η Ideal Bikes είναι η μεγαλύτερη.
Στην συνέχεια παρουσιάζουμε συνοπτικά και χρονολογικά την εξέλιξη του ποδηλάτου.
1817: Εφευρέθηκε η οδηγούμενη Draisienne.
1839: Το MacMillan velocipede ήταν το πρώτο του είδους του το οποίο δεν απαιτούσε τα πόδια στο έδαφος.
1860: Michaux Velocipede - Η πρώτη μηχανή προς ανάβαση σε μαζική παραγωγή.
1869: Το Phantom, με την κανονική οδήγησή του, εμφανίζεται.
1870: Το πρώτο μοντέλο που καθόρισε τα χαρακτηριστικά του συνηθισμένου ποδηλάτου.
1876: Salvo, η εμφάνιση ενός ποδηλάτου εύκολου προς ανάβαση .
1877: Φτιάχτηκε μικρότερο για να ταιριάζει στο Γιαπωνέζικο σώμα.
1878: Kangaroo, Κανονικό ποδήλατο που εφαρμόζει το πρώτο σύστημα ταχυτήτων και μικρή πίσω ρόδα.
1879: Το Bayliss Thomas ήταν το πρότυπο ομορφιάς κανονικού ποδηλάτου και ήταν το πιο ολοκληρωμένο ποδήλατο του καιρού.
1879: Το πρώτο ποδήλατο προοωθούμενο από τα πόδια με αλυσίδα στον πίσω τροχό.
1880: Dicycle. Κέρδισς δημοσιότητα αντικαθιστόντας τα σχέδια των δικύκλων με των τρικύκλων.
1885: Το Rover με τις ισομεγέθεις ρόδες, το πρωτότυπο για το σύγχρονο ποδήλατο.
1892: Δοκιμαστικό Ποδήλατο ασφαλείας - Το πρώτο ποδήλατο ασφαλείας που παράγεται στην Ιαπωνία. 1928: Το καθημερινό ποδήλατο Fuji Hao που ήταν αντίγραφο του Εγγλέζικου μοντέλου.
1947: Το πλαίσιο κατασκευάζεται από αλουμίνιο που χρησιμοποιείται στα αεροπλάνα.
1948: Το Everest Racer - Συνδύασε μέρη από αθλητικά και άλλα ποδήλατα.
1956: Smart Lady - Πωλείτο στους καταναλωτές βάση σχεδίου μηνιαίας εξόφλησης.
1965: Mini Ποδήλατο - Μονοκόματο πλαίσιο για άνδρες και γυναίκες
Ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε πως το ποδήλατο εξελίσσεται ακόμα και στις μέρες μας και εμφανίζεται με νέες μορφές.Πιο συγκεκριμένα,θα αναφερθούμε στο σπαστό ποδήλατο που τελευταία έχει μεγάλη απήχηση λόγω της ιδιότητας του να <<σπάει>>,να διπλώνει και να μπαίνει ακόμα και μέσα σε ειδική τσάντα καθώς επίσης και στο ηλεκτρικό ποδήλατο το οποίο θα μπορουσαμε να πούμε πως είναι το οικολογικό μηχανάκι της εποχής καθώς έχει επαναφορτιζόμενη μπαταρία.
Τα e-bikes, τα ηλεκτρικά δίκυκλα δηλαδή, γνωρίζουν μια συνεχώς αυξητική τάση σε ολόκληρο τον κόσμο. Αν και είναι ακριβά και έχουν περιορισμένη αυτονομία , επιτρέπουν στον αναβάτη τους να κινείται γρήγορα στην κίνηση (πιάνουν τα 25χλμ μέγιστη ταχύτητα) την στιγμή που η ταχύτητα ενός αυτοκινήτου τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, σπάνια ξεπερνά τα 17 χλμ/ω. Είναι πολύ περισσότερο οικολογικά από ένα αυτοκίνητο ή μια μηχανή, δεν έχουν φόρους, μπορούν να σταθμεύσουν εύκολα, σαν ένα κανονικό ποδήλατο και κυρίως δεν χρειάζεται να έχει κανείς δίπλωμα για να τα οδηγήσει.

Ένα σύγχρονο λοιπόν ποδήλατο ζυγίζει 10-15 κιλά και προσφέρεται σε διάφορα μεγέθη ανάλογα με το σώμα του αναβάτη. Μπορεί να μεταφέρει ένα άτομο (και δεύτερο για μικρές αποστάσεις) καθώς και αντικείμενα βάρους μέχρι 30 κιλά στη σχάρα. Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 30-40 χιλιομέτρων την ώρα στην ευθεία και να ανέβει ακόμα και μεγάλες ανηφόρες χωρίς ιδιαίτερο κόπο με τη χρήση ταχυτήτων. Ένα μέσο σύγχρονο ποδήλατο κοστίζει σήμερα από 200 έως 600 €.
Το ποδήλατο, η πολιτισμική και κοινωνική του πορεία..
Αρχικά θα δούμε την καθιέρωση του ποδηλάτου σαν μέσω άθλησης και τα αγωνίσματα που έχει καθιερώσει. Ποδηλασία δρόμου
Είναι το πιο διάσημο είδος ποδηλασίας. Διεξάγεται τους πιο ζεστούς μήνες του έτους (εάν κάποιος μπορεί να ακολουθεί την καλοκαιρία ανά τον κόσμο μπορεί να αγωνίζεται όλη τη χρονιά). Οι αγώνες ποικίλουν από πολυήμερους αγώνες, όπως ο Γύρος Γαλλίας, μέχρι μικρά κριτήρια (criterium), όπου γίνονται πολλοί γύροι σε μία μικρή διαδρομή. Τα Criterium είναι αγαπητά στη Βόρεια Αμερική.
Cyclo-cross
Αποτελεί αποκλειστικό αγώνισμα για τους ποδηλάτες αντοχής δρόμου κατά τη χειμερινή περίοδο. Αποτελείται από πολλούς γύρους σε κλειστή διαδρομή, η οποία περιέχει εμπόδια, είτε φυσικά είτε τεχνητά.
Ορεινή Ποδηλασία (Mountain bike)
Σχετικά καινούριο αγώνισμα στην ιστορία της ποδηλασίας. Έγινε ιδιαίτερα γνωστό τη δεκαετία του 90. Οι αγώνες ορεινής ποδηλασίας (ΜΤΒ) γίνονται αποκλειστικά εκτός δρόμου, και συνήθως έχουν απαιτήσεις σε τεχνική οδήγηση. Υπάρχουν πολλές εκδοχές της ορεινής ποδηλασίας, με βασικές τις cross-country και downhill.
Ποδηλασία Πίστας
Αγώνες ποδηλασίας που λαμβάνουν μέρος σε κλειστά ποδηλατοδρόμια.
BMX
Διεξάγεται εκτός δρόμου. Οι αγώνες BMX είναι αγώνες ταχύτητας σε διαμορφωμένες πίστες κλειστής διαδρομής. Οι αθλητές αγωνίζονται εντός της διαδρομής με ράμπες για άλματα και κλειστές στροφές. Τα Bike trials είναι αγώνισμα όπου οι αθλητές προσπαθούν να ξεπεράσουν τεχνητά εμπόδια χωρίς να ακουμπήσουν τα πόδια τους κάτω. Μήπως να αναρωτηθούμε τι σχέση έχει το ποδήλατο με την φυσική; Το ποδήλατο αποτελεί ένα καλό εργαλείο, προκειμένου να αναδειχθούν ορισμένες αρχές της φυσικής. Με αφορμή, για παράδειγμα, τις εικόνες παλαιοτέρων ποδηλάτων με ιδιαίτερα μεγάλους τροχούς θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς με ποιό τρόπο επηρεάζει τη λειτουργία του ποδηλάτου το μέγεθος των τροχών του. Σύμφωνα με τη φυσική, η κίνηση που εκτελεί ένας τροχός που κυλά είναι σύνθετη: αποτελεί το συνδυασμό μεταφορικής κίνησης και στροφικής κίνησης. Η ταχύτητα του ποδηλάτου μπορεί να μελετηθεί με τη χρήση του κέντρου μάζας του τροχού, το οποίο αποδεικνύεται πως βρίσκεται στο κέντρο του τροχού. Η ταχύτητα του κέντρου μάζας του τροχού αποδεικνύεται πως είναι ευθύγραμμη ομαλή με ταχύτητα u=ωR, όπου ω η γωνιακή συχνότητα περιστροφής του τροχού και R η ακτίνα του. Με άλλα λόγια, υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορεί να αυξηθεί η ταχύτητα ενός ποδηλάτου: είτε αυξάνοντας τη γωνιακή συχνότητα (ω) των τροχών (κάνοντας δηλαδή γρηγορότερα πετάλι), είτε αυξάνοντας την ακτίνα τους (R). Ο λόγος για τον οποίο τα σύγχρονα ποδήλατα δεν έχουν τόσο μεγάλους τροχούς, είναι η επινόηση του συστήματος ταχυτήτων, με τη βοήθεια του οποίου μπορούν εύκολα να επιτευχθούν αυξημένες τιμές γωνιακής συχνότητας (ω). Kάπου εδώ θα περάσουμε στην μελέτη του ποδηλάτου στην πόλη. Σε αρκετές πόλεις του πλανήτη προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικού μέσου μετακίνησης. Στον ευρωπαϊκό χώρο, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη. Βασικές ενδείξεις διευκόλυνσης της χρήσης του ποδηλάτου είναι η δημιουργία δικτύου λωρίδων κυκλοφορίας και θέσεων στάθμευσης για τα ποδήλατα. Οι οπαδοί του ποδηλάτου θεωρούν ότι το ποδήλατο μπορεί να αποτελέσει τη λύση στα έντονα προβλήματα συγκοινωνίας που χαρακτηρίζουν τις περισσότερες μεγαλουπόλεις. Κεντρικά επιχειρήματά τους αποτελούν το γεγονός ότι το ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός οδικού δικτύου, ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο (καυσαέρια, ηχορρύπανση). Ακόμα και αν όσα αναφέρθηκαν παραπάνω δεν αρκούν προκειμένου να αποδειχθεί η αξία του ποδηλάτου από το παρελθόν και κυρίως έως σήμερα,η παρακάτω εκτενής παρουσίαση των πλεονεκτημάτων του θα πείσει. Ποδήλατο και αυτοκίνητο
Η αγορά και συντήρηση ενός ποδηλάτου κοστίζει ελάχιστα. Το ποδήλατο κινείται με την ενέργεια που παίρνει ο άνθρωπος από την τροφή του. Δεν καταναλώνει λοιπόν καύσιμα και επιπλέον δεν έχει έξοδα λειτουργίας όπως παρκάρισμα, φόρους κλπ.
Σε πειράματα που έγιναν στην Αθήνα από το σύλλογο "Φίλοι του Ποδήλατου" σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κάτω από καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με το 4% της ενέργειας που καταναλώνει για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του.
Το ποδήλατο στην πόλη:
- Ξεκινά αμέσως
- Είναι το πιο ευέλικτο μέσο μεταφοράς (δεν σταματά στο μποτιλιάρισμα)
- Παρκάρει παντού (10 ποδήλατα πιάνουν χώρο ίσο με ένα αυτοκίνητο)
- Μεταφέρεται εύκολα πάνω από σκάλες, πεζοδρόμια και πεζόδρομους
2. Ποδήλατο και μοτοσυκλέτα
Το ποδήλατο είναι πιο ευέλικτο μέσα στην πόλη απ’ ότι τα μηχανάκια και οι μοτοσυκλέτες. Μεταφέρει τα ίδια περίπου φορτία με τις μηχανές ενώ μπορεί να μεταφερθεί πολύ πιο εύκολα πάνω από εμπόδια. Απαιτεί μηδαμινή και απλή συντήρηση (δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ανταλλακτικών) και αντιμετωπίζει μικρότερο κίνδυνο κλοπής απ’ ότι οι μηχανές (αποθηκεύεται εύκολα ακόμα και μέσα σε ένα διαμέρισμα). Σε μερικά από τα παραπάνω πειράματα τα ποδήλατα έκαναν παραπλήσιους ή λιγότερο μεγαλύτερους χρόνους από τις μοτοσυκλέτες.
Γ. Ποδήλατο και υγεία
Το ποδήλατο μαζί με το κολύμπι και το τρέξιμο, θεωρούνται τα πιο αερόβια αθλήματα. Με το ποδήλατο γυμνάζεται κυρίως το καρδιοαναπνευστικό σύστημα, καθώς και οι μυς των ποδιών. Μία μελέτη έδειξε ότι ακόμα και σε συνθήκες κυκλοφορίας σε μεγάλη πόλη (καυσαέρια, μποτιλιάρισμα) η συγκέντρωση μονοξειδίου του άνθρακα στο αίμα των ποδηλατιστών ήταν 10 φορές μικρότερη απ’ ότι σε επιβάτες και οδηγούς αυτοκινήτων. Ο ποδηλάτης εξάλλου, λόγω της ταχύτητάς του, παραμένει πολύ λιγότερο στην κυκλοφορία από τον οδηγό ή επιβάτη Ι.Χ., επιβάτες λεωφορείων, τρόλεϊ, ταξί και τους πεζούς (όλοι αυτοί έχουν μέση ωριαία ταχύτητα στην πόλη 5-10 χιλιόμετρα, ενώ οι ποδηλάτες περί τα 20).
Δ. Ποδήλατο και περιβάλλον
Το ποδήλατο είναι ένα φιλικό για το περιβάλλον μέσο μετακίνησης. Απαιτεί πολύ λίγες πρώτες ύλες για να κατασκευασθεί. Λειτουργεί με ανανεώσιμα καύσιμα (τροφή) και δεν μολύνει το περιβάλλον ηχητικά ή με καυσαέρια. Η χρήση του ποδηλάτου ανακουφίζει με δύο τρόπους την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Αφενός ο ποδηλάτης δε χρησιμοποιεί άλλο όχημα και αφετέρου η μετακίνηση με ποδήλατο μπορεί να γίνει σε ένα τμήμα του δικτύου δρόμων της πόλης που οι οδηγοί αυτοκινήτων αποφεύγουν (στενοί δρόμοι με συχνές διασταυρώσεις).
Ε. Ποδήλατο και ψυχαγωγία
Το ποδήλατο προσφέρεται και για ψυχαγωγία. Έτσι μπορούν να πραγματοποιηθούν βραδυνές έξοδοι με ποδήλατο, ημερήσιες εκδρομές σε αποστάσεις 10-100 χλμ., δηλαδή από ½ έως 6 ώρες ποδηλασίας χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Μπορούν επίσης να γίνουν πολυήμερα ταξίδια σε άσφαλτο και χωματόδρομο.
Το μικρό βάρος του ποδηλάτου επιτρέπει πολύ εύκολα και ανέξοδα τον συνδυασμό του με άλλα μέσα μεταφοράς όπως το τραίνο, το πλοίο και το αεροπλάνο. Το ποδήλατο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα δύο φύλα και όλες τις ηλικίες.
Σχολική Δραστηριότητα..
Ο εκπαιδευτικός θα έρθει σε επαφή με μέλη κάποιου ποδηλατικού συλλόγου της πόλης και θα προσκαλέσει κάποιους από αυτούς να έρθουν στο σχολείο. Εκεί θα γίνει μία ανοιχτή συζήτηση με τα παιδιά σε σχέση με το ποδήλατο ,την αξία του ,την χρήση του αλλά και για την κυκλοφοριακή αγωγή. Στην συνέχεια τα παιδιά θα βγουν στο προαύλιο όπου και θα υπάρχουν ποδήλατα διαφορετικών τύπων, τα οποία θα έχουν ενοικιαστεί από τον ποδηλατικό σύλλογο ή από κάποιο κατάστημα. Ουσιαστικά ,τα παιδιά θα μπορέσουν να δουν και να έρθουν σε άμεση επαφή τόσο με το απλό ποδήλατο ,αλλά και με το σπαστό ποδήλατο, το αγωνιστικό ποδήλατο, το ποδήλατο πόλης αλλά και με το ηλεκτρικό ποδήλατο. Τέλος, τα παιδιά θα μπορέσουν να δοκιμάσουν με την βοήθεια και προτροπή του εκπαιδευτικού να χρησιμοποιήσουν κάποιο από τα ποδήλατα και πιθανότατα μαθητές που ήδη ξέρουν να το χρησιμοποιούν θα βοηθούν αυτούς που τώρα θα μαθαίνουν ,υπό την επίβλεψη πάντα του εκπαιδευτικού. Η διάρκεια της δραστηριότητας αυτής θα είναι περίπου 3-4 διδακτικές ώρες και μπορεί να διεξαχθεί μέσα στο σχολείο η και έξω από αυτό σε κάποιο πάρκο η κάποια πλατεία .Πάντως προτιμάται το σχολείο και το προαύλιο του ή το πάρκο για την μεγαλύτερη ασφάλεια των παιδιών. Η δραστηριότητα προτείνεται για τους μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης του δημοτικού. Με την παραπάνω δραστηριότητα: 1.οι μαθητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο και πώς αυτό δομείται. 2.αναπτύσσουν την συνεργασία αφού συνεργάζονται μεταξύ τους κατά την αμοιβαία διδασκαλία της οδήγησης του ποδηλάτου. 3.διατυπώνουν ελεύθερα τις προσωπικές τους εμπειρίες σε σχέση με το ποδήλατο ενώ ταυτόχρονα ανταλλάσουν απόψεις. 4.μαθαίνουν από τον υπεύθυνο του ποδηλατικού συλλόγου την οικολογική διάσταση του ποδηλάτου καθώς σαν μέσο είναι αβλαβές και καθαρό για το περιβάλλον. 5.Μαθαίνουν να είναι προσεκτικοί κατά την οδήγηση του ποδηλάτου και όχι φοβισμένοι αφού έχουν ενημερωθεί σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή. 6.αντιλαμβάνονται και την αξία του ποδηλάτου για την υγεία αφού αποτελεί ταυτόχρονα και μέσο άθλησης εκτός από μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας. 7.τα παιδιά επιλέγουν τις εξωτερικές δραστηριότητες για παιχνίδι αντί να παίζουν μέσα στο σπίτι ηλεκτρονικά παιχνίδια και να ξοδεύουν χρόνο στην τηλεόραση. 8.έρχονται σε επαφή και με την φύση αφού προτιμάται το πάρκο για τις βόλτες τους. 9.αναπτύσσουν την κοινωνικότητα τους αφού έρχονται σε επαφή με άλλα παιδιά. 10.θα θελήσουν να γραφτούν πιθανότατα σε κάποιο ποδηλατικό σύλλογο μέσω του οποίου θα γίνουν υπεύθυνοι και θα μάθουν ακόμα περισσότερα. 11.θα επιδιώξουν την απόκτηση του δικού τους ποδηλάτου εάν δεν έχουν ήδη ένα.
Στην συνέχεια παρουσιάζουμε συνοπτικά και χρονολογικά την εξέλιξη του ποδηλάτου.
1817: Εφευρέθηκε η οδηγούμενη Draisienne.
1839: Το MacMillan velocipede ήταν το πρώτο του είδους του το οποίο δεν απαιτούσε τα πόδια στο έδαφος.
1860: Michaux Velocipede - Η πρώτη μηχανή προς ανάβαση σε μαζική παραγωγή.
1869: Το Phantom, με την κανονική οδήγησή του, εμφανίζεται.
1870: Το πρώτο μοντέλο που καθόρισε τα χαρακτηριστικά του συνηθισμένου ποδηλάτου.
1876: Salvo, η εμφάνιση ενός ποδηλάτου εύκολου προς ανάβαση .
1877: Φτιάχτηκε μικρότερο για να ταιριάζει στο Γιαπωνέζικο σώμα.
1878: Kangaroo, Κανονικό ποδήλατο που εφαρμόζει το πρώτο σύστημα ταχυτήτων και μικρή πίσω ρόδα.
1879: Το Bayliss Thomas ήταν το πρότυπο ομορφιάς κανονικού ποδηλάτου και ήταν το πιο ολοκληρωμένο ποδήλατο του καιρού.
1879: Το πρώτο ποδήλατο προοωθούμενο από τα πόδια με αλυσίδα στον πίσω τροχό.
1880: Dicycle. Κέρδισς δημοσιότητα αντικαθιστόντας τα σχέδια των δικύκλων με των τρικύκλων.
1885: Το Rover με τις ισομεγέθεις ρόδες, το πρωτότυπο για το σύγχρονο ποδήλατο.
1892: Δοκιμαστικό Ποδήλατο ασφαλείας - Το πρώτο ποδήλατο ασφαλείας που παράγεται στην Ιαπωνία. 1928: Το καθημερινό ποδήλατο Fuji Hao που ήταν αντίγραφο του Εγγλέζικου μοντέλου.
1947: Το πλαίσιο κατασκευάζεται από αλουμίνιο που χρησιμοποιείται στα αεροπλάνα.
1948: Το Everest Racer - Συνδύασε μέρη από αθλητικά και άλλα ποδήλατα.
1956: Smart Lady - Πωλείτο στους καταναλωτές βάση σχεδίου μηνιαίας εξόφλησης.
1965: Mini Ποδήλατο - Μονοκόματο πλαίσιο για άνδρες και γυναίκες
Ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε πως το ποδήλατο εξελίσσεται ακόμα και στις μέρες μας και εμφανίζεται με νέες μορφές.Πιο συγκεκριμένα,θα αναφερθούμε στο σπαστό ποδήλατο που τελευταία έχει μεγάλη απήχηση λόγω της ιδιότητας του να <<σπάει>>,να διπλώνει και να μπαίνει ακόμα και μέσα σε ειδική τσάντα καθώς επίσης και στο ηλεκτρικό ποδήλατο το οποίο θα μπορουσαμε να πούμε πως είναι το οικολογικό μηχανάκι της εποχής καθώς έχει επαναφορτιζόμενη μπαταρία.
Τα e-bikes, τα ηλεκτρικά δίκυκλα δηλαδή, γνωρίζουν μια συνεχώς αυξητική τάση σε ολόκληρο τον κόσμο. Αν και είναι ακριβά και έχουν περιορισμένη αυτονομία , επιτρέπουν στον αναβάτη τους να κινείται γρήγορα στην κίνηση (πιάνουν τα 25χλμ μέγιστη ταχύτητα) την στιγμή που η ταχύτητα ενός αυτοκινήτου τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, σπάνια ξεπερνά τα 17 χλμ/ω. Είναι πολύ περισσότερο οικολογικά από ένα αυτοκίνητο ή μια μηχανή, δεν έχουν φόρους, μπορούν να σταθμεύσουν εύκολα, σαν ένα κανονικό ποδήλατο και κυρίως δεν χρειάζεται να έχει κανείς δίπλωμα για να τα οδηγήσει.
Ένα σύγχρονο λοιπόν ποδήλατο ζυγίζει 10-15 κιλά και προσφέρεται σε διάφορα μεγέθη ανάλογα με το σώμα του αναβάτη. Μπορεί να μεταφέρει ένα άτομο (και δεύτερο για μικρές αποστάσεις) καθώς και αντικείμενα βάρους μέχρι 30 κιλά στη σχάρα. Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 30-40 χιλιομέτρων την ώρα στην ευθεία και να ανέβει ακόμα και μεγάλες ανηφόρες χωρίς ιδιαίτερο κόπο με τη χρήση ταχυτήτων. Ένα μέσο σύγχρονο ποδήλατο κοστίζει σήμερα από 200 έως 600 €.
Το ποδήλατο, η πολιτισμική και κοινωνική του πορεία..
Αρχικά θα δούμε την καθιέρωση του ποδηλάτου σαν μέσω άθλησης και τα αγωνίσματα που έχει καθιερώσει. Ποδηλασία δρόμου
Είναι το πιο διάσημο είδος ποδηλασίας. Διεξάγεται τους πιο ζεστούς μήνες του έτους (εάν κάποιος μπορεί να ακολουθεί την καλοκαιρία ανά τον κόσμο μπορεί να αγωνίζεται όλη τη χρονιά). Οι αγώνες ποικίλουν από πολυήμερους αγώνες, όπως ο Γύρος Γαλλίας, μέχρι μικρά κριτήρια (criterium), όπου γίνονται πολλοί γύροι σε μία μικρή διαδρομή. Τα Criterium είναι αγαπητά στη Βόρεια Αμερική.
Cyclo-cross
Αποτελεί αποκλειστικό αγώνισμα για τους ποδηλάτες αντοχής δρόμου κατά τη χειμερινή περίοδο. Αποτελείται από πολλούς γύρους σε κλειστή διαδρομή, η οποία περιέχει εμπόδια, είτε φυσικά είτε τεχνητά.
Ορεινή Ποδηλασία (Mountain bike)
Σχετικά καινούριο αγώνισμα στην ιστορία της ποδηλασίας. Έγινε ιδιαίτερα γνωστό τη δεκαετία του 90. Οι αγώνες ορεινής ποδηλασίας (ΜΤΒ) γίνονται αποκλειστικά εκτός δρόμου, και συνήθως έχουν απαιτήσεις σε τεχνική οδήγηση. Υπάρχουν πολλές εκδοχές της ορεινής ποδηλασίας, με βασικές τις cross-country και downhill.
Ποδηλασία Πίστας
Αγώνες ποδηλασίας που λαμβάνουν μέρος σε κλειστά ποδηλατοδρόμια.
BMX
Διεξάγεται εκτός δρόμου. Οι αγώνες BMX είναι αγώνες ταχύτητας σε διαμορφωμένες πίστες κλειστής διαδρομής. Οι αθλητές αγωνίζονται εντός της διαδρομής με ράμπες για άλματα και κλειστές στροφές. Τα Bike trials είναι αγώνισμα όπου οι αθλητές προσπαθούν να ξεπεράσουν τεχνητά εμπόδια χωρίς να ακουμπήσουν τα πόδια τους κάτω. Μήπως να αναρωτηθούμε τι σχέση έχει το ποδήλατο με την φυσική; Το ποδήλατο αποτελεί ένα καλό εργαλείο, προκειμένου να αναδειχθούν ορισμένες αρχές της φυσικής. Με αφορμή, για παράδειγμα, τις εικόνες παλαιοτέρων ποδηλάτων με ιδιαίτερα μεγάλους τροχούς θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς με ποιό τρόπο επηρεάζει τη λειτουργία του ποδηλάτου το μέγεθος των τροχών του. Σύμφωνα με τη φυσική, η κίνηση που εκτελεί ένας τροχός που κυλά είναι σύνθετη: αποτελεί το συνδυασμό μεταφορικής κίνησης και στροφικής κίνησης. Η ταχύτητα του ποδηλάτου μπορεί να μελετηθεί με τη χρήση του κέντρου μάζας του τροχού, το οποίο αποδεικνύεται πως βρίσκεται στο κέντρο του τροχού. Η ταχύτητα του κέντρου μάζας του τροχού αποδεικνύεται πως είναι ευθύγραμμη ομαλή με ταχύτητα u=ωR, όπου ω η γωνιακή συχνότητα περιστροφής του τροχού και R η ακτίνα του. Με άλλα λόγια, υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορεί να αυξηθεί η ταχύτητα ενός ποδηλάτου: είτε αυξάνοντας τη γωνιακή συχνότητα (ω) των τροχών (κάνοντας δηλαδή γρηγορότερα πετάλι), είτε αυξάνοντας την ακτίνα τους (R). Ο λόγος για τον οποίο τα σύγχρονα ποδήλατα δεν έχουν τόσο μεγάλους τροχούς, είναι η επινόηση του συστήματος ταχυτήτων, με τη βοήθεια του οποίου μπορούν εύκολα να επιτευχθούν αυξημένες τιμές γωνιακής συχνότητας (ω). Kάπου εδώ θα περάσουμε στην μελέτη του ποδηλάτου στην πόλη. Σε αρκετές πόλεις του πλανήτη προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικού μέσου μετακίνησης. Στον ευρωπαϊκό χώρο, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη. Βασικές ενδείξεις διευκόλυνσης της χρήσης του ποδηλάτου είναι η δημιουργία δικτύου λωρίδων κυκλοφορίας και θέσεων στάθμευσης για τα ποδήλατα. Οι οπαδοί του ποδηλάτου θεωρούν ότι το ποδήλατο μπορεί να αποτελέσει τη λύση στα έντονα προβλήματα συγκοινωνίας που χαρακτηρίζουν τις περισσότερες μεγαλουπόλεις. Κεντρικά επιχειρήματά τους αποτελούν το γεγονός ότι το ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός οδικού δικτύου, ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο (καυσαέρια, ηχορρύπανση). Ακόμα και αν όσα αναφέρθηκαν παραπάνω δεν αρκούν προκειμένου να αποδειχθεί η αξία του ποδηλάτου από το παρελθόν και κυρίως έως σήμερα,η παρακάτω εκτενής παρουσίαση των πλεονεκτημάτων του θα πείσει. Ποδήλατο και αυτοκίνητο
Η αγορά και συντήρηση ενός ποδηλάτου κοστίζει ελάχιστα. Το ποδήλατο κινείται με την ενέργεια που παίρνει ο άνθρωπος από την τροφή του. Δεν καταναλώνει λοιπόν καύσιμα και επιπλέον δεν έχει έξοδα λειτουργίας όπως παρκάρισμα, φόρους κλπ.
Σε πειράματα που έγιναν στην Αθήνα από το σύλλογο "Φίλοι του Ποδήλατου" σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κάτω από καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με το 4% της ενέργειας που καταναλώνει για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του.
Το ποδήλατο στην πόλη:
- Ξεκινά αμέσως
- Είναι το πιο ευέλικτο μέσο μεταφοράς (δεν σταματά στο μποτιλιάρισμα)
- Παρκάρει παντού (10 ποδήλατα πιάνουν χώρο ίσο με ένα αυτοκίνητο)
- Μεταφέρεται εύκολα πάνω από σκάλες, πεζοδρόμια και πεζόδρομους
2. Ποδήλατο και μοτοσυκλέτα
Το ποδήλατο είναι πιο ευέλικτο μέσα στην πόλη απ’ ότι τα μηχανάκια και οι μοτοσυκλέτες. Μεταφέρει τα ίδια περίπου φορτία με τις μηχανές ενώ μπορεί να μεταφερθεί πολύ πιο εύκολα πάνω από εμπόδια. Απαιτεί μηδαμινή και απλή συντήρηση (δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ανταλλακτικών) και αντιμετωπίζει μικρότερο κίνδυνο κλοπής απ’ ότι οι μηχανές (αποθηκεύεται εύκολα ακόμα και μέσα σε ένα διαμέρισμα). Σε μερικά από τα παραπάνω πειράματα τα ποδήλατα έκαναν παραπλήσιους ή λιγότερο μεγαλύτερους χρόνους από τις μοτοσυκλέτες.
Γ. Ποδήλατο και υγεία
Το ποδήλατο μαζί με το κολύμπι και το τρέξιμο, θεωρούνται τα πιο αερόβια αθλήματα. Με το ποδήλατο γυμνάζεται κυρίως το καρδιοαναπνευστικό σύστημα, καθώς και οι μυς των ποδιών. Μία μελέτη έδειξε ότι ακόμα και σε συνθήκες κυκλοφορίας σε μεγάλη πόλη (καυσαέρια, μποτιλιάρισμα) η συγκέντρωση μονοξειδίου του άνθρακα στο αίμα των ποδηλατιστών ήταν 10 φορές μικρότερη απ’ ότι σε επιβάτες και οδηγούς αυτοκινήτων. Ο ποδηλάτης εξάλλου, λόγω της ταχύτητάς του, παραμένει πολύ λιγότερο στην κυκλοφορία από τον οδηγό ή επιβάτη Ι.Χ., επιβάτες λεωφορείων, τρόλεϊ, ταξί και τους πεζούς (όλοι αυτοί έχουν μέση ωριαία ταχύτητα στην πόλη 5-10 χιλιόμετρα, ενώ οι ποδηλάτες περί τα 20).
Δ. Ποδήλατο και περιβάλλον
Το ποδήλατο είναι ένα φιλικό για το περιβάλλον μέσο μετακίνησης. Απαιτεί πολύ λίγες πρώτες ύλες για να κατασκευασθεί. Λειτουργεί με ανανεώσιμα καύσιμα (τροφή) και δεν μολύνει το περιβάλλον ηχητικά ή με καυσαέρια. Η χρήση του ποδηλάτου ανακουφίζει με δύο τρόπους την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Αφενός ο ποδηλάτης δε χρησιμοποιεί άλλο όχημα και αφετέρου η μετακίνηση με ποδήλατο μπορεί να γίνει σε ένα τμήμα του δικτύου δρόμων της πόλης που οι οδηγοί αυτοκινήτων αποφεύγουν (στενοί δρόμοι με συχνές διασταυρώσεις).
Ε. Ποδήλατο και ψυχαγωγία
Το ποδήλατο προσφέρεται και για ψυχαγωγία. Έτσι μπορούν να πραγματοποιηθούν βραδυνές έξοδοι με ποδήλατο, ημερήσιες εκδρομές σε αποστάσεις 10-100 χλμ., δηλαδή από ½ έως 6 ώρες ποδηλασίας χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Μπορούν επίσης να γίνουν πολυήμερα ταξίδια σε άσφαλτο και χωματόδρομο.
Το μικρό βάρος του ποδηλάτου επιτρέπει πολύ εύκολα και ανέξοδα τον συνδυασμό του με άλλα μέσα μεταφοράς όπως το τραίνο, το πλοίο και το αεροπλάνο. Το ποδήλατο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα δύο φύλα και όλες τις ηλικίες.
Σχολική Δραστηριότητα..
Ο εκπαιδευτικός θα έρθει σε επαφή με μέλη κάποιου ποδηλατικού συλλόγου της πόλης και θα προσκαλέσει κάποιους από αυτούς να έρθουν στο σχολείο. Εκεί θα γίνει μία ανοιχτή συζήτηση με τα παιδιά σε σχέση με το ποδήλατο ,την αξία του ,την χρήση του αλλά και για την κυκλοφοριακή αγωγή. Στην συνέχεια τα παιδιά θα βγουν στο προαύλιο όπου και θα υπάρχουν ποδήλατα διαφορετικών τύπων, τα οποία θα έχουν ενοικιαστεί από τον ποδηλατικό σύλλογο ή από κάποιο κατάστημα. Ουσιαστικά ,τα παιδιά θα μπορέσουν να δουν και να έρθουν σε άμεση επαφή τόσο με το απλό ποδήλατο ,αλλά και με το σπαστό ποδήλατο, το αγωνιστικό ποδήλατο, το ποδήλατο πόλης αλλά και με το ηλεκτρικό ποδήλατο. Τέλος, τα παιδιά θα μπορέσουν να δοκιμάσουν με την βοήθεια και προτροπή του εκπαιδευτικού να χρησιμοποιήσουν κάποιο από τα ποδήλατα και πιθανότατα μαθητές που ήδη ξέρουν να το χρησιμοποιούν θα βοηθούν αυτούς που τώρα θα μαθαίνουν ,υπό την επίβλεψη πάντα του εκπαιδευτικού. Η διάρκεια της δραστηριότητας αυτής θα είναι περίπου 3-4 διδακτικές ώρες και μπορεί να διεξαχθεί μέσα στο σχολείο η και έξω από αυτό σε κάποιο πάρκο η κάποια πλατεία .Πάντως προτιμάται το σχολείο και το προαύλιο του ή το πάρκο για την μεγαλύτερη ασφάλεια των παιδιών. Η δραστηριότητα προτείνεται για τους μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης του δημοτικού. Με την παραπάνω δραστηριότητα: 1.οι μαθητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο και πώς αυτό δομείται. 2.αναπτύσσουν την συνεργασία αφού συνεργάζονται μεταξύ τους κατά την αμοιβαία διδασκαλία της οδήγησης του ποδηλάτου. 3.διατυπώνουν ελεύθερα τις προσωπικές τους εμπειρίες σε σχέση με το ποδήλατο ενώ ταυτόχρονα ανταλλάσουν απόψεις. 4.μαθαίνουν από τον υπεύθυνο του ποδηλατικού συλλόγου την οικολογική διάσταση του ποδηλάτου καθώς σαν μέσο είναι αβλαβές και καθαρό για το περιβάλλον. 5.Μαθαίνουν να είναι προσεκτικοί κατά την οδήγηση του ποδηλάτου και όχι φοβισμένοι αφού έχουν ενημερωθεί σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή. 6.αντιλαμβάνονται και την αξία του ποδηλάτου για την υγεία αφού αποτελεί ταυτόχρονα και μέσο άθλησης εκτός από μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας. 7.τα παιδιά επιλέγουν τις εξωτερικές δραστηριότητες για παιχνίδι αντί να παίζουν μέσα στο σπίτι ηλεκτρονικά παιχνίδια και να ξοδεύουν χρόνο στην τηλεόραση. 8.έρχονται σε επαφή και με την φύση αφού προτιμάται το πάρκο για τις βόλτες τους. 9.αναπτύσσουν την κοινωνικότητα τους αφού έρχονται σε επαφή με άλλα παιδιά. 10.θα θελήσουν να γραφτούν πιθανότατα σε κάποιο ποδηλατικό σύλλογο μέσω του οποίου θα γίνουν υπεύθυνοι και θα μάθουν ακόμα περισσότερα. 11.θα επιδιώξουν την απόκτηση του δικού τους ποδηλάτου εάν δεν έχουν ήδη ένα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου